Biblioteka

Anita Lubaszko

JAK WYBRAĆ DOBRĄ FIRMĘ SZKOLENIOWĄ

Kiedy możesz mieć pewność, że pieniądze, które zamierzasz przeznaczyć na rozwój pracowników będą dobrą inwestycją ...
Jak wybrać dobrą firmę szkoleniową?
 
Kiedy możesz mieć pewność, że pieniądze, które zamierzasz przeznaczyć na rozwój pracowników będą dobrą inwestycją a szkolenie przyniesie spodziewane efekty? Czy na pewno wiesz na co warto zwrócić uwagę, wybierając dostawcę usług doradczo-szkoleniowych?
Duże możliwości dofinansowania szkoleń sprawiły, że w ostatnich latach pojawiły się na rynku tysiące firm szkoleniowych, które oferują swoim klientom szeroką gamę programów rozwojowych. Którą ofertę wybrać? Czy cena szkolenia przełoży się na jakość? Jak odróżnić dobrą firmę, od tej, która nie zapewni Ci żadnych gwarancji skuteczności przeprowadzanego szkolenia?
Nic prostszego! Dobrą firmę szkoleniowa poznasz po sposobie jej działania. Sprawdź listę kryteriów, które pomogą Ci rozpoznać profesjonalnego dostawcę usług szkoleniowo-doradczych.

1. Zespół trenerów, ekspertów, konsultantów, coachów

To jedno z podstawowych kryteriów wyboru. Na co warto zwrócić uwagę?
Po pierwsze: doświadczenie trenerów, ich specjalizacja i wiedza ekspercka. Dobra firma szkoleniowa zarekomenduje Ci trenerów wyspecjalizowanych w zakresie interesującej Cię tematyki i zaprezentuje ich doświadczenia w realizacji projektów podobnych do Twojego. 
Po drugie: zwróć uwagę na kompetencje społeczne trenera, jego umiejętności interpersonalne i wartości, jakie wyznaje. Jego etyka, mądrość i entuzjazm będą istotne, jeśli zależy Ci na efektywnej współpracy. Najlepiej - zanim zdecydujesz się na ostateczny wybór firmy szkoleniowej - osobiście poznaj trenerów, którzy będą prowadzić szkolenie dla Twojego zespołu. Oceń czy trener jest wiarygodny, czy stosuje w praktyce to, czego uczy. Zapytaj o klucz doboru (predyspozycji zawodowych i osobistych), według którego firma szkoleniowa wybiera trenerów i konsultantów do prowadzonych projektów oraz grupy docelowej. 

2. Oferta na miarę

Oczywiście, że od większości firm szkoleniowych usłyszysz, że dopasowują szkolenie do Twoich potrzeb, ale czy tak jest naprawdę? Sprawdź, czy na swoje zapytanie ofertowe rzeczywiście otrzymałeś indywidualny produkt czy może standardową ofertę, w której zmieniono tylko nagłówek z nazwą Twojej firmy. 
Czy przed otrzymaniem tej oferty ktoś skontaktował się z Tobą, pytając o szczegółowe cele, jakie chcesz osiągnąć? Czy zapytano Cię o oczekiwane rezultaty szkolenia, aktualne trudności w realizacji celów i doświadczenie uczestników planowanego szkolenia? Czy przedstawiciele firmy szkoleniowej ograniczyli się do kontaktu telefonicznego lub mailowego, czy zaproponowali spotkanie, aby móc lepiej poznać specyfikę Twojej firmy i Twoje potrzeby? Jakich metod diagnozy potrzeb firma użyła? Zapytaj jakimi narzędziami w tym zakresie dysponuje. To właśnie od etapu diagnozy zależy efekt końcowy szkolenia, dlatego tak ważne jest, abyś zwrócił szczególną uwagę na to, jak pracuje firma szkoleniowa na tym właśnie etapie.

3. Rozumienie Twojego biznesu

Dobra firma szkoleniowa przygotuje szkolenie na podstawie specyfiki Twojej pracy, na bazie Twoich produktów i usług, które oferujesz. Taka firma szanuje Twoje doświadczenie, jest ciekawa Twoich praktyk i rozwiązań, które sprawdziłeś. Stworzy szkolenie w oparciu o przykłady i ćwiczenia z Twojej branży, a trenerzy będą posługiwali się językiem zrozumiałym dla uczestników.

4. Metody, narzędzia, know-how

Dobra firma szkoleniowo-doradcza dysponuje nie tylko wiedzą ekspercką swoich trenerów i doradców, ale również sprawdzonym, często licencjonowanym know-how. Szerokie portfolio narzędzi i form daje większą elastyczność doboru metod edukacyjnych oraz możliwość bardziej precyzyjnego dopasowania proponowanych rozwiązań - tym samym gwarantuje wyższą skuteczność szkolenia. Zwróć uwagę czy otrzymana przez Ciebie oferta zawiera informacje o rodzaju metod, jakie zostaną użyte do realizacji poszczególnych celów projektu rozwojowego.

5. Doskonałe materiały

Skuteczność szkolenia czy innego działania doradczego zależy nie tylko od zawartości merytorycznej produktu rozwojowego, ale także od formy dostarczonego materiału. Dlatego przed dokonaniem wyboru firmy szkoleniowej poproś o próbki dotychczas tworzonych przez nią materiałów, przykłady ćwiczeń, gier i handoutów. Zapytaj o podręczniki i dodatkowe materiały, jakie otrzymają uczestnicy szkolenia. Zwróć uwagę zarówno na ich formę, jak i zawartość - dobrze przygotowane materiały angażują uczestnika, zawierają niezbędną wiedzę, do której będzie on mógł wrócić po zakończonym szkoleniu, ale także znajdziesz w nich miejsce na samodzielną pracę uczestnika, ćwiczenia, notatki. Materiały powinny służyć w codziennej pracy po szkoleniu, więc upewnij się, że przygotowany materiał pozwoli Twoim pracownikom łatwo wrócić do potrzebnego tematu, czy wypracowanego rozwiązania.

6. Gwarancja rezultatów

Dobra firma szkoleniowa jasno określi w jaki sposób zamierza zrealizować oczekiwane przez Ciebie rezultaty. Precyzyjnie określi cele i sposób dokonania pomiaru ich realizacji. Profesjonalny partner zagwarantuje Ci również realizację celów ogólnych i szczegółowych projektu oraz weźmie odpowiedzialność za efekty (np. sprzedażowe czy jakościowe) po szkoleniu. Dlatego zwróć uwagę w jaki sposób firma podchodzi do tematu realnego pomiaru efektów programów rozwojowych i w jaki sposób zamierza zapewnić osiągnięcie planowanych rezultatów. Zwróć szczególną uwagę na proponowane w tym zakresie działania przed i poszkoleniowe. 

7. Zaangażowanie przed i po

Dobra firma zaoferuje Ci wsparcie także po szkoleniu. Oprócz oceny efektywności szkolenia zagwarantuje Ci dostarczenie raportu poszkoleniowego, zawierającego m.in. opis pracy grupy podczas szkolenia, materiały wypracowane przez uczestników oraz rekomendacje i wnioski na przyszłość.

8. Brak obawy przez powiedzeniem Ci "nie"

Wyobraź sobie, że planujesz zorganizować jednodniowy warsztat dla grupy 60 pracowników podczas którego chcesz, aby opanowali umiejętność efektywnego prezentowania Twojego produktu, posługiwania się językiem korzyści, negocjowania oraz radzenia sobie z klientami manipulującymi i wywierającymi presję. A teraz wyobraź sobie, że znalazłeś firmę szkoleniową, która podejmie się tego zadania. Jednego możesz być pewien: z czystym sumieniem możesz z tej firmy zrezygnować. 
Dobra firma szkoleniowa nie podejmie się działań, których rezultatów nie może zagwarantować i uczciwie powie Ci, jeśli Twoje oczekiwania będą nierealne. Od dobrej firmy usłyszysz (jeśli to właśnie będzie wynikało z badania potrzeb, które przeprowadziła), że nie potrzebujesz szkolenia i zarekomenduje Ci alternatywne, bardziej skuteczne rozwiązanie. 

9. Renoma, referencje, wizerunek

Profesjonalna firma szkoleniowo-doradcza dba o pozytywną opinię na rynku. Ważny jest dla niej zarówno wizerunek samej firmy, jak i poszczególnych trenerów i ekspertów. Ma jasno sprecyzowaną wizję działania - wszystkie niezbędne informacje o sobie i swoich ekspertach dostarczy Ci w przygotowanej ofercie. Sprawdź jak długo firma obecna jest na rynku, poproś o rekomendacje i rankingi, zapytaj o formę i długotrwałość dotychczasowych kontraktów.

10. Cena

Koszt szkolenia jest istotnym elementem wyboru partnera do realizacji projektu szkoleniowo-doradczego. Zwróć jednak uwagę na to, czy cena jest wiarygodna. Zbyt niski koszt szkolenia może oznaczać równie niską jakość usługi i powinien być sygnałem ostrzegawczym. Specjaliści i eksperci w wybranej dziedzinie cenią swoje doświadczenie i umiejętności i nie schodzą poniżej określonego pułapu cenowego. Jeśli firma szkoleniowa proponuje za swoje usługi nieadekwatnie niską cenę może to oznaczać, że w ramach projektu poczyniono oszczędności - albo na poziomie organizacji szkolenia, albo (co gorsza) na poziomie merytoryki.
 
Warto pamiętać, że niewłaściwy wybór dostawcy usług szkoleniowo-doradczych może skutkować niską jakością finalnego produktu, niezadowoleniem uczestników ze szkolenia, a to wpływa na ostateczny brak oczekiwanego rezultatu. Dodatkowo efektem nietrafnego wyboru dostawcy szkolenia może być demotywacja uczestników, ich zniechęcenie do rozwoju własnych kompetencji a także utrata zaufania do organizatora szkolenia (bezpośredniego przełożonego lub działu HR) a to koszty znacznie trudniejsze do szacowania. "Odrobienie strat" w takim przypadku może kosztować znacznie więcej niż początkowa wartość stworzenia, przeprowadzenia i organizacji projektu szkoleniowego.