Biblioteka

MOTYWACJA - KOD MOTYWACYJNY DNA

Motywacja – w jakich sytuacjach możemy dostrzec motywację? Jak ona wygląda? ...
  • Motywacja –
     W jakich sytuacjach możemy dostrzec motywację?  Jak ona wygląda? Motywacja to silne, wyraźnie odczuwalne pragnienie osiągnięcia czegoś, co zazwyczaj jest trudne.

    Ciekawe spojrzenie na kwestię motywacji przedstawia Tamara Lowe, autorka książki „Zmotywuj się!”. Jej zdaniem każdy z nas jest wyposażony w odpowiedni kod motywacyjny DNA, który nas wyróżnia i sprawia, że mamy chęć do działania. Podobnie jak to jest z genetycznym DNA, również tutaj możemy, w pewnym uproszczeniu, powiedzieć o niepowtarzalności tego kodu. Kod DNA określa, co nas motywuje a co demotywuje. To co motywuje Ciebie, nie oznacza, że zmotywuje kogoś innego.

    Jak określić własny kod motywacyjny DNA? Odpowiedz sobie na poniższe pytania:

     Lubisz rywalizację czy wolisz współpracę z innymi?
     Wolisz stabilizację czy zmiany?
     Co powoduje Twoją większą satysfakcję w pracy: szczerze uznanie bez nagrody finansowej czy same pieniądze bez pochwał?

Wybór odpowiedzi w poszczególnych pytaniach determinuje kod motywacyjny DNA, który posiadasz. Jeśli wolisz rywalizację (pytanie 1), to prawdopodobnie należysz do wydajnych (W). Jeśli zaś współpracę z innymi, należysz do kontaktowych (K). Odpowiedzi na pytanie 2 dają informację, czy odczuwasz silną potrzebę stabilizacji (S) lub zmian (Z). Wreszcie tak zwany system nagród, który możesz mieć wewnętrzny (W) lub zewnętrzny (Z).

Osoby, które dążą do kontaktu (K) z innymi bardzo cenią sobie współpracę z innymi i bycie członkiem zespołu. Motywuje je praca w grupie, dobra atmosfera, możliwość kontaktów towarzyskich w pracy oraz współdziałanie. Osoby, które dążą do wydajności  (W) skupione są na efekcie, realizacji celu i osiągnięciu najlepszego wyniku. Motywuje je rywalizacja z innymi, wyzwania, zadania szczególnie trudne do zrealizowania.

Pracownicy z potrzebą stabilizacji (S) szukają przede wszystkim bezpieczeństwa, przewidywalności. To, co motywuje te osoby, to jasne i przejrzyste cele, znany i stały  harmonogram działań oraz dostęp do narzędzi niezbędnych do wykonywania pracy. Osoby z potrzebą zmian (Z) motywowane są poprzez luźny grafik, elastyczne terminy, lubią twórcze środowisko pracy i zróżnicowane obowiązki. Świetnie się czują przy wprowadzaniu nowych pomysłów i lubią znajdować się w centrum uwagi.

Osoby, które preferują wewnętrzny (W) system nagród motywowane są poprze osobiste uznanie ze strony szefa, poczucie bycia uczestnikiem i sprawcą w realizacji ważnych celów i misji. Ważna dla takich osób jest wizja przyszłości i nagroda psychologiczna. Osoby z zewnętrznym (Z) systemem nagród motywowane są poprzez wynagrodzenie finansowe, wszelkiego rodzaju dodatki, przywileje, awans, nagrody i premie.

Jak widać, mamy możliwość ośmiu kombinacji kodu. Ważne jest, byśmy skupili się na tym co motywuje osoby w poszczególnych stanach i dzięki temu łatwo znajdziemy w zasobach, którymi dysponujemy, te motywatory, które będą działać sprawczo na daną osobę. Np., osoba z kodem WSZ (wydajność – stabilizacja – zewnętrzny) będzie motywowana przez rywalizację i osiąganie wyników, potrzebę stabilizacji i gratyfikacje finansowe. Osobie z kodem motywacyjnym KZW (kontakty – zmiany – wewnętrzny) warto zapewnić pracę w zespole i zadbać o dobrą atmosferę, delegować do różnorodnych zadań i regularnie wyrażać osobiste podziękowania i uznanie za wykonaną pracę.

Znajomość kodu motywacyjnego pozwoli skutecznie dobierać takie i działania i korzystać z takich zasobów, by rzeczywiście wpływać na motywacje swoich ludzi.

W teorii brzmi łatwo i prosto a jak jest w praktyce? Jeszcze łatwiej! Doświadczenie pokazuje, że niezależnie od specyfiki organizacji, branży, w której działa firma, jesteśmy w stanie na każdy parametr kodu DNA, czyli W, K, S, Z, W i Z przygotować i wykorzystać wiele zasobów. Efekty są zadowalające, jeśli tylko menedżer zespołu zechce wykorzystać tę wiedzę, będzie wpływał skutecznie na motywację poszczególnych członków swojego zespołu.

  • Na koniec warto pamiętać o tym, że:

     nie ma złych i dobrych kodów motywacyjnych, każdy ma swoje silne strony jak i ograniczenia;
     każdy z nas motywuje się inaczej, to co motywuje Ciebie może demotywować Twojego pracownika;
     warto stworzyć listę motywatorów, uwzględniając własne zasoby, które można wykorzystać na poszczególne parametry.

Powodzenia!