Biblioteka

ZNAJDŹ WSPÓLNY JĘZYK Z PRACOWNIKIEM

Twój sukces jako menedżera w bardzo dużym stopniu zależy od zaufania, jakie pokłada w Tobie Twój zespół i jaki Ty pokładasz w swoich ludziach ...

Twój sukces jako menedżera w bardzo dużym stopniu zależy od zaufania, jakie pokłada w Tobie Twój zespół i jaki Ty pokładasz w swoich ludziach – a to w konsekwencji buduje Twój autorytet. Na zaufanie, które jest bardzo istotne w pracy z zespołem, ma wpływ sposób komunikacji z Twoją grupą i poszczególnymi jej członkami. Na ile jest on otwarty i uczciwy? Na ile jest szczery? Ludzie doskonale wyczuwają wszelkiego rodzaju sztuczność w komunikacji, zauważą czy szef jest uczciwy i szczery w komunikacji. Nic tak nie osłabia zaufania i autorytetu jak fałsz czy ukryta manipulacja, np. faktami.

Znajdziemy mnóstwo przykładów, które zobaczymy lub usłyszymy w mediach, na dobre i złe style komunikacji. Jeśli odniesiemy się do sportu, to warto wskazać choćby polską reprezentację w piłce nożnej za kadencji Leo Beenhakkera. Zarówno trener jak i piłkarze wypowiadali się w sposób otwarty o sobie nawzajem i widać było gołym okiem ile szacunku mieli do siebie nawzajem, pomimo bariery języka. Również mimo porażki w finałowym turnieju Euro 2008, komunikacja pomiędzy trenerem i piłkarzami była otwarta i pełna szacunku. Na drugim biegunie możemy wspomnieć historyczny turniej Euro 2012, odbywający się w Polsce. Jak drużyna komunikowała się między sobą, mieliśmy wyraźny, niestety smutny przykład, ponieważ po porażce to media były pośrednikiem w komunikacji a sam trener gdzieś się zaszył na jakiś czas.

Zależność pomiędzy informacjami, które dajesz od siebie, a informacjami o które prosisz, determinuje styl komunikacji, który przekłada się na te ważne elementy w pracy lidera.

Warto dążyć do powiększania obszaru publicznego, czyli takiego, gdzie wymiana informacji jest największa. Zarówno dużo informacji dajesz od siebie jak i pozyskujesz. To czynniki, które pozwalają na rozwój zespołu i jego poszczególnych członków, budowanie zaufania i otwartości. Początkowo przy takim stylu komunikacji, część osób może być lekko wycofanych czy podchodzisz do takiej sytuacji z dystansem, jeśli wcześniej nie miały okazji pracować w środowisku, gdzie relacje były oparte na szczerości i zaufaniu. Z czasem jednak docenią ten styl pracy i będą się dobrze czuć. Bądź jednocześnie wyczulony na przejście w skrajność, to znaczy nadmiernie powiększony obszar publiczny może powodować wrażenie, iż jesteś osobą niedyskretną, mało wrażliwą i przyniesie to skutek odwrotny.

Obszar prywatny to ten styl komunikowania się z innymi, gdzie więcej informacji pozyskujesz niż dajesz. Rzadko ujawniasz własne myśli czy opinie, poszukujesz ich zaś po stronie zespołu. Używając tego stylu komunikacji możesz sprawiać wrażenie osoby, której zależy na relacjach z innymi, która ma w sobie dużo wsparcia w stosunku do innych. Jednak używając tej zależności przez dłuższy czas spowoduje to u innych podejrzliwość o nieczyste intencje, w konsekwencji nastąpi utrata zaufania i zlekceważenie Ciebie jako szefa.

Ślepy punkt czy ślepa uliczka to sytuacja, w której jesteś, gdy dużo informacji dajesz od siebie członkom swojego zespołu a mało ich pozyskujesz. Styl ten charakteryzuje osoby, które czują się ważne na swoim kierowniczym stanowisku, opinie innych uważają za mało ważne. Często jest to styl dyrektywny, który stosowany permanentnie obniża Twoją skuteczność, powoduję destrukcyjne działanie w kontekście budowania relacji, tworzy też zwykle negatywny obraz Twojej osoby na stanowisku menedżera.

Obszar nieznany lub obszar niewiedzy to mała ilość informacji dawanych zespołowi i mała ilość pozyskiwanych. Jest to styl wycofany, gdzie zespół i ich szef to zupełnie dwa oddzielne organizmy, które mają nikłą szansę na pozytywny wyniki zawodowy. Najprawdopodobniej to brak poczucia bezpieczeństwa i niepokój skłaniają do takiego stylu komunikacji. Ten obszar to zmarnowane szanse i potencjał zespołu.

Zastanów się, patrząc na swoich ludzi, jaki styl komunikacji dominuje w Twoim zespole, jak Ty komunikujesz się z innymi. Jak wygląda atmosfera i jakie są jej powody. Może widzisz takie rzeczy  u osoby lub osób, z których nie istnienia nie zdają sobie sprawy (np. sposób realizacji zadań, sposób komunikacji, współpracy z innymi, itp.)? Jak taka wiedza mogłaby wpłynąć na członka Twojego zespołu, czy miałaby pozytywny wpływ? W jaki sposób w takim razie, można byłoby jej o tym powiedzieć?

Szczerość i otwartość w kontaktach z innymi (w odpowiednich, nieprzesadzonych proporcjach) zaprocentuje. Zespół zaufa Tobie i chętniej będzie realizował zadania, wykorzystasz łatwiej jego potencjał i w naturalny sposób zwiększy się jego motywacja. Relacje pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu poprawią się a to wpływa na wynik i skuteczność załatwiania spraw trudnych i trudniejszych. Zawsze warto dążyć do otwartej komunikacji opartej na zaufaniu i szacunku w każdą ze stron. Stosuj pierwszy styl komunikacji – duży obszar publiczny, a to spowoduje uniknięcie wielu problemów i zyskanie bardziej trwałego i efektywniejszego zespołu. Pozyskuj informacje i dawaj je również od siebie, pamiętając o harmonii pomiędzy tę zależnością. W wyniku takiego działania pracownicy często mówią: „Szef też człowiek” 