Moduł 1: Zarządzanie przywódcy
Szkolenie rozpoczniemy od ustalenia z uczestnikami czym dla nich jest przywództwo. Następnie wspólnie zastanowimy się w jaki sposób menedżerowie postrzegają rolę przywódcy w zespole i organizacji.
Kolejnym etapem będzie uświadomienie uczestnikom kim jest przywódca w organizacji oraz w jaki sposób menedżer staje się przywódcą swojego zespołu. W tym miejscu pokażemy uczestnikom drogę do stawania się przywódcą, zwrócimy szczególna uwagę na autorytet menedżera. Uświadomimy uczestnikom różnice pomiędzy byciem jednym z wielu menedżerów w organizacji, liderem zespołu, a przywódcą wytyczającym nowe kierunki rozwoju.
Duży akcent położymy na wypracowanie z uczestnikami korzyści biznesowych, które wynikają z obowiązku ale i przywileju bycia przywódcą. Pokazanie korzyści biznesowych uczestnikom ma za zadanie zachęcić menedżerów do rozwoju osobistego w obszarze przywództwa.
Następnie pokażemy praktyczną stronę przywództwa w pracy z zespołem. Uświadomimy uczestnikom jak ważne jest jednoczenie sobie ludzi i otwartość na ich indywidualne potrzeby i oczekiwania względem realizowanych przez nich obowiązków zawodowych.
Ważnym elementem szkolenia będzie wprowadzenie teorii stylów zarządzania (przywództwa) K. Blancharda, jako narzędzia umożliwiającego menedżerom dobranie stylu zarządzania do aktualnej sytuacji i poziomu kompetencji pracownika. Następnie menedżerowie dokonają autoanalizy i określą jakim aktualnie są przywódcą w swoim zespole.
Mając tę wiedzę menedżerowie będą zdolni określić potencjał i aktualne możliwości swojego zespołu, co będzie stanowiło punkt wyjścia do wyznaczenia kolejnych celów biznesowych – rozwojowych i wykonawczych.
Moduł 2: Style zarządzania a poziom rozwoju pracownika
W tym module uświadomimy sobie, że każdy pracownik może być na innym poziomie rozwoju zawodowego i dokładne określenie tego poziomu pozwala dobrać odpowiedni styl zarządzania. Menedżerowie poprzez ćwiczenia zobaczą, że nie istnieje jeden właściwy styl zarządzania i uświadomią sobie, że styl należy dopasować do rozwoju pracownika.
Ten moduł poświęcony będzie wypracowaniu narzędzi, które menedżerowie mogą wykorzystać w swojej codziennej pracy, aby skutecznie zarządzać pracownikami na poszczególnych poziomach rozwoju. Określą zasoby, którymi dysponują, wykreują dodatkowe rozwiązania, które będą gotowe do zastosowania.
Menedżerowie pozyskają wiedzę o własnym, dominującym stylu zarządzania, którego używają najczęściej. Pokażemy w jaki sposób zdiagnozować swój zespół i określić poziom rozwoju poszczególnych pracowników, oraz dobrać właściwe narzędzia i rozwiązania dla każdego z nich w codziennej pracy menedżerskiej.
Moduł 3: Informacja zwrotna w pracy menedżerskiej
W tym module pokażemy jaki jest cel prawidłowo udzielanej informacji zwrotnej. Wypracujemy konkretne i gotowe rozwiązania w jaki sposób należy udzielać feedbacku.
Skupimy się na sposobach prowadzenia rozmów, które mają służyć skutecznemu wyznaczaniu, monitoringu i kontroli realizacji celów. Poznamy zasady ogólne i niuanse, które mają ogromny wpływ na efekt działań. Menedżerowie poznają kluczowe słowa, które mogą angażować lub osłabiać pracowników przy wykonywaniu zadań.
Moduł 4: Konflikt w zespole i rozwiązywanie sytuacji trudnych
Celem tego modułu będzie przyjrzenie się sytuacjom konfliktowym, które pojawiają się niemal zawsze w grupie, niezależnie, czy jest to konflikt otwarty czy utajniony.
Uczestnicy poznają strategie działania w tego typu sytuacjach oraz uświadomią sobie, co jest charakterystycznym zachowaniem dla nich.
Przeanalizujemy sposoby rozwiązywania sytuacji trudnych w grupie i dzięki odpowiednim ćwiczeniom nabędziemy praktycznych umiejętności z tym związanych.
Przedmiotem naszych dyskusji będzie opracowanie technik rozwiązywania problemów stojących przed grupą, tak aby móc tym procesem świadomie sterować i pobudzać członków grupy do kreatywności .
Moduł zakończymy ćwiczeniem, którego celem będzie świadome wywołanie efektu synergii na bazie wiedzy i umiejętności uzyskanych w trakcie całego szkolenia.