Biblioteka

Paweł Gołdziński

REKRUTACJA 2016

Rekrutacja pracowników jest niezwykle odpowiedzialnym i istotnym zadaniem.

REKRUTACJA ‘16

Rekrutacja pracowników jest niezwykle odpowiedzialnym i istotnym zadaniem. Według danych Saldak&Saldak koszt źle zrekrutowanego pracownika stanowi równowartość jego miesięcznych dochodów. W przypadku źle zrekrutowanego nowego handlowca koszt zrekrutowania pracownika na 3 miesięczny okres próbny może wynieść ponad 15.000 złotych a koszty dodatkowe wynikające ze zmieniających się relacji w zespole i z klientami mogę wynieść nawet 20.000 złotych.
Jeżeli zdecydujemy się skorzystać z pomocy zewnętrznych specjalistów w zakresie rekrutacji, musimy się liczyć z kosztami rekrutacji na poziomie średnio 1.8 - 2 krotności wynagrodzenia kandydata do pracy (rekordziści w tej profesji pobierają wynagrodzenie na poziomie 3 krotności wynagrodzenia kandydata).

Aby ograniczyć koszty zewnętrzne i niepotrzebne ryzyko finansowe skupmy się zatem w jaki sposób zapewnić organizacji, firmie, zespołowi niezbędne zasoby ludzkie. Poniżej odnajdziesz kilka informacji na temat procesu rekrutacyjnego oraz praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w zrekrutowaniu właściwych pracowników.

 Przygotowaliśmy pigułkę wiedzy dotyczącą tego na co warto zwrócić uwagę w czasie rekrutacji. 

STRONA TECHNICZNA CV – CZYLI PRZEANALIZUJ DOKUMENTY:

• staranność przygotowania listu i C.V. – świadczy o motywacji do pracy,
• brak adresata – świadczy o seryjnej produkcji C.V., a więc nie o szukaniu pracy, lecz o eksploracji rynku,
• zbyt ogólny list motywacyjny – podobnie jak CV świadczy o ograniczony poziomie zainteresowania konkretną ofertą zatrudnienia,
• wyeksponowanie określonych cech osobowości – może wskazywać, na to, że kandydat uwypukla to, co ceni w sobie najbardziej, albo to, że myśli, że osoba czytająca dokumenty będzie to doceniała (dopasowanie i wyobrażenie o pracy),
• wyeksponowanie sukcesów – świadczyć może o osobowości „zwycięzcy”,
• szczegółowe informacje o zainteresowaniach – mogą świadczyć o osobowości „pasjonata”,
• dodatkowe umiejętności, szkolenia, sprawności – mogą świadczyć o aktywności życiowej kandydata.

W JAKI SPOSÓB INTERPRETOWAĆ INFORMACJE ZAWARTE W CV I NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ:

Warto zwrócić uwagę na osoby:
• dokształcające się, czyli zainteresowane pogłębianiem swej wiedzy (ambitne, chcące coś zmienić), zwłaszcza w kierunkach związanych z poszukiwaną pracą,
• posiadające wykształcenie kierunkowe (ekonomiczne, handlowe),
• posiadające osiągnięcia sportowe
Posiadanie dodatkowych umiejętności świadczy o aktywności życiowej, wysokim poziomie aspiracji, chęci rozwijania się. Osoby o wysokiej samoocenie potrafią znaleźć więcej swych umiejętności (choćby mniej istotnych).

Należy przeanalizować historię zatrudnienia:
• stopień pokrewieństwa między poprzednimi miejscami pracy a Twoim wakatem
• przerwy w zatrudnieniu (dowiedzieć się czym były spowodowane),
• częstotliwość zmiany pracy (częste zmiany mogą świadczyć o niestabilności emocjonalnej kandydata, braku wystarczającej motywacji itp.),

Warto poprosić o referencje w postaci listy adresowej lub w postaci opinii wyrażonych przez byłych pracodawców, nauczycieli; nie każdy to robi, więc warto zapytać o to kandydata (choćby po to, by sprawdzić jak zareaguje).

Oprócz analizy cv i dokumentów potwierdzających przebieg zatrudnienia, umiejętności, referencji itp. należy mieć świadomość, że dobry kandydat może okazać się bardzo cennym pracownikiem i dlatego warto o niego powalczyć. Byłoby wielką szkodą, gdyby najlepszy z kandydatów zrezygnował z oferowanej mu posady, z powodu braku wystarczających informacji na temat przyszłej pracy oraz związanych z nią korzyści i możliwości.

Przygotujmy odpowiedzi na pytania, które może zadać Ci kandydat. Rzetelna informacja może odstraszyć nieodpowiednich kandydatów albo zmotywować odpowiednich.

PRZYKŁADY WYBRANYCH PYTAŃ, KTÓRE MOŻE ZADAĆ CI KANDYDAT

• Jaki jest zakres obowiązków na proponowanym stanowisku?
• Jak duży jest zespół bezpośrednich współpracowników, czy podwładnych?
• Od kiedy Państwo chcą zatrudnić kogoś na to stanowisko?
• Czy praca na tym stanowisku wiąże się z dużą samodzielnością w działaniu?
• Czy praca wiąże się z częstymi podróżami, czy może czasowym przeniesieniem do innego miasta?
• Jeśli odpowiedź będzie pozytywna, czy czekają mnie kolejne rozmowy?
• Jakie są możliwości podnoszenia kwalifikacji, uczestniczenia w szkoleniach na tym stanowisku?
• Jakie są możliwości rozwoju, awansu? Jaka jest ścieżka kariery?
• W jakim systemie pracuje firma, jeżeli chodzi o czas pracy? (np. czy jest to system zmianowy, czy jest przerwa obowiązkowa, poza przysługującą według kodeksu pracy, która nie jest wliczana do czasu pracy, itp)
• Jak Pan(i) ocenia atmosferę pracy, stosunki panujące w dziale, do którego poszukują Państwo pracowników?
• Jak wygląda dzień pracy na tym stanowisku?

EFEKTYWNE KOMUNIKOWANIE OFERTY PRACY
 
Omawiając ofertę pracy dla kandydata niezwykle istotne jest, by była oparta na trzech filarach:
• Firma
• Ja / szef
• Stanowisko / korzyści z podjęcia pracy

Twoi rozmówcy będą wybierali podobnie jak Ty. W takcie spotkania dokonają procesu oceny, na który będzie się składało wiele elementów. Nieprawdą jest, że najważniejszym parametrem, którym się kierując wybierając pracę jest wysokość zarobków. Dlatego zadbaj o „sprzedanie” swojej oferty podkreślając jest istotne elementy i używając języka korzyści oraz pamiętając
 o trzech filarach.