Blog

Odnieś sukces w biznesie! Poznaj 8 najważniejszych zasad biznesowego savoir-vivre'u

Jak się zachowywać, aby odnieść sukces w biznesie?
Jest wiele zasad savoir-vivre’u, które znajdują odzwierciedlenie w biznesowym świecie. Nie tylko wygląd nas określa, również zachowaniem wystawiamy sobie wizytówkę. Właściwy styl i dobre maniery są czynnikiem wpływającym na karierę.
Może się okazać, że to właśnie znajomość kodeksu zachowania otworzy nam drogę do awansu, lepszej pracy czy nawiązania nowych relacji biznesowych. Jak zatem funkcjonować w świecie biznesu? Co nam wolno, a czego nie powinniśmy robić? Zebraliśmy 8 najważniejszych zasad biznesowego savoir-vivre'u:
 
1. Ubiór w biznesie jest priorytetem
 
To jak zaprezentujesz siebie, wpływa na wizerunek firmy oraz postrzeganie Ciebie jako specjalisty. Pierwsze wrażenie odgrywa tutaj główną rolę, często jest kluczowe w zdobyciu sympatii kontrahenta. Nie stosując się do norm, możesz nawet wstrzymać swój awans. W kwestiach ubioru to przede wszystkim elegancja, wyczucie i prostota mają kluczowe znaczenie. Nasz strój powinien być wyznacznikiem schludności i szacunku do osób, z którymi się spotykamy.
 
2. Punktualność
 
Nie psuj swojej reputacji jeszcze przed pojawieniem się na spotkaniu. Spóźnienie na spotkania jest w bardzo złym tonie, jest oznaką braku szacunku dla osoby, z którą jesteś umówiony. Na umówione spotkania wychodź z zapasem czasowym, lepiej jest poczekać w umówionym miejscu, aniżeli narazić się na irytację osoby, która dotarła na czas i jest zmuszona czekać na Ciebie. Jeśli jednak się spóźnisz – pamiętaj, aby przeprosić i krótko się usprawiedliwić.  Nigdy nie wysyłaj SMS-a.
 
3. Przedstawienie się
 
Bardzo wyraźnie przedstaw się podając imię i nazwisko. Przy podawaniu imienia nie używaj zdrobnień. Przy przedstawianiu się, oprócz imienia i nazwiska, podaj również pełnione przez Ciebie stanowisko i nazwę firmy, którą reprezentujesz. Na spotkaniach biznesowych  kobieta podaje rękę zdecydowanym ruchem do uścisku, bez żadnych gestów sugerujących pocałowanie dłoni.  Całowanie w dłoń zarezerwowane jest na okazje nieoficjalne, przyjęcia o charakterze prywatnym.
 
4. Poznaj zasady mowy ciała
 
Swój profesjonalizm  podkreśl określonym  zachowaniem: postawą, uśmiechem, kontaktem wzrokowym i gestami. Zawsze stój  prosto i swobodnie. Podczas rozmowy unikaj nadmiernej gestykulacji. Stojąc, nie przestawaj z nogi na nogę. Najlepszą postawą jest lekkie rozstawienie nóg.
 
Język ciała mówi wiele o emocjach, reakcjach i intencjach drugiej osoby. Warto wiedzieć jak go czytać, zwłaszcza kiedy przeprowadzamy spotkania biznesowe, np. negocjacje z inwestorami. 
Poniżej kilka przykładów:
  • skrzyżowanie nóg jest przeważnie oznaką sprzeciwu oraz małej otwartości
  • trzęsąca się noga może oznaczać niepewność
  • ktoś, kto długo patrzy się w oczy, może kłamać
  • uniesione brwi mogą oznaczać niepewność
 
5. Przestrzegaj zasad hierarchii
Biznesowy savoir-vivre zazwyczaj nie uznaje płci ani wieku, zwłaszcza jeśli chodzi o powitania, ważniejszy jest ten, kto ma wyższe stanowisko. Hierarchia pierwszeństwa dotyczy witania się, przedstawiania, siadania, rozpoczynania rozmowy. I tak na przykład:
gdy przedstawiasz kogoś, to mężczyzna powinien być przedstawiany kobiecie, młodszy wiekiem starszemu, osoba o niższej randze, komuś z wyższym stanowiskiem. Gest podania dłoni będzie należał do decyzji szefa, to on powinien wyciągnąć rękę do Ciebie, a nie na odwrót, gdyż to on jest wyższy rangą. 
 
6. Telefon
 
Odbierając telefon  lub dzwoniąc do kogoś,  przedstaw się. Jeśli rozmowa została przerwana, dzwoni ponownie osoba, która dzwoniła.
Prowadź rozmowy telefoniczne tak, aby nie przeszkadzać współpracownikom czy osobom w komunikacji lub restauracji. Wyłączaj telefon podczas spotkań biznesowych.  Reagowanie na dzwonek i sprawdzanie telefonu co chwilę, jest nietaktowne. Jeśli masz coś pilnego do załatwienia, załatw to jeszcze przed spotkaniem lub zrób to po spotkaniu.
 
7. Zostaw sprawy prywatne w domu
 
Oddziel życie prywatne od zawodowego. W pracy skup się na bieżących zadaniach.
Prowadząc rozmowę w miejscach publicznych, unikaj podawania cudzych  nazwisk.
Osoby, które są powściągliwe w kwestiach prywatnych, postrzegane są jako odpowiedzialne i warte zaufania. To im najczęściej powierzane są poufne informacje i ważne projekty.
 
8. Poczta elektroniczna
 
Nie rozpoczynaj e-maila od słowa „Witam”, zachowaj grzecznościowe “Dzień dobry” lub “Szanowny Panie..” Przed wysłaniem wiadomości, przeczytaj ją ponownie, sprawdź, czy nie ma błędów i literówek. 
 
Znajomość zasad etykiety biznesu jest dziś niezbędna dla każdego managera, który myśli o odniesieniu sukcesu w biznesie. Jest istotna w utrzymywaniu poprawnych relacji z klientami, partnerami i współpracownikami. Chcąc poznać wszystkie zasady i dobre zwyczaje funkcjonowania w relacjach biznesowych, przećwiczyć je i skonsultować ze specjalistą, zapisz się na szkolenie otwarte „Savoir – vivre w biznesie”.
Szczegóły znajdziesz pod tym linkiem [„Savoir – vivre w biznesie”].