Biblioteka

Paweł Gołdziński

SYSTEMY INFORMATYCZNE ZWIĘKSZAJĄCE EFEKTYWNOŚĆ PROCESU SZKOLENIOWEGO

Przez ostatnie kilka lat mieliśmy przyjemność zrealizować kilkadziesiąt projektów z wykorzystaniem naszego narzędzia informatycznego....

SYSTEMY INFORMATYCZNE ZWIĘKSZAJĄCE EFEKTYWNOŚĆ PROCESU SZKOLENIOWEGO

W poprzednim artykule pisaliśmy o modelu rozwojowym 70/20/10 stosowanym najczęściej w procesach szkoleniowych uwzględniających istotę kontynuacji pracy rozwojowej po szkoleniu przez jego uczestnika oraz wspierającą rolę przełożonego.

Gdybyście mieli ochotę powrócić do artykułu zapraszam do odwiedzenia naszej strony pod linkiem
http://personelprofit.com.pl/artykul/efektywnosc-projektow-rozwojowych

W tym miesiącu w odniesieniu do modelu 70/20/10 podzielimy się z Wami wyłącznie naszymi doświadczenia związanymi z wykorzystywaniem narzędzi elektronicznych do zwiększania efektywności szkoleń.
Wprowadzająco przedstawię Wam podstawowe informacje związane z wykorzystywanym przez nas narzędziem informatycznym -  Platformą PRO.

W 2011 zdecydowaliśmy się wzbogacić naszą usługę o narzędzie, które umożliwi:
- kontynuację procesu rozwoju poszkoleniowego uczestnikowi szkolenia
- zaangażowanie w proces nieobecnego na szkoleniu przełożonego
- precyzyjne zarządzanie procesem działowi HR

W efekcie w oparciu o naszą metodologię realizacji szkoleń, zbudowaliśmy platformę szkoleniową, która wspiera uczestnika, przełożonego i HR na czterech kluczowych w procesie etapach rozwoju – diagnozie, szkoleniu, wdrożeniu i ewaluacji K3.

Do każdego z etapów przygotowaliśmy narzędzia (kwestionariusze, testy, matryce i inne materiały szkoleniowe), które każdorazowo dostosowywane są przez nas do danego tematu szkolenia.

Postawiliśmy również na bardzo zindywidualizowane podejście, umożliwiając tym samym wszystkim osobom zaangażowanym w proces dostęp do własnego indywidualnego konta na Platformie PRO.

Przez ostatnie kilka lat mieliśmy przyjemność zrealizować kilkadziesiąt projektów, w tym kilkaset szkoleń w oparciu o stosowaną przez nas metodologię przy wykorzystaniu Platformy PRO dla firm z branży logistycznej, motoryzacyjnej, finansowej, produkcyjnej, budowlanej i FMCG.

Na podstawie zrealizowanych projektów chcemy stworzyć Wam możliwość do oceny przydatności tego typu narzędzi szkoleniowych w procesach rozwojowych.

Naszym punktem wyjścia do badań i analiz jest grupa osób zaangażowanych w procesy szkoleniowe (uczestnik, przełożony, HR) licząca blisko 3.200 osób pochodzących z 23 firm. Wszystkie firmy i ich pracownicy są naszymi Klientami, którzy w ramach zrealizowanych przez nas działań szkoleniowych przeszli przez wielomodułowe projekty szkoleniowe.
Idąc po kolei, każdy z projektów rozpoczęliśmy od przygotowania komunikacji projektowej w celu dostarczenia informacji uczestnikom o założeniach projektu i krótkiego instruktarzu na temat Platformy PRO oraz zwiększenia poziomu zaangażowania zarówno uczestników szkoleń jak i ich przełożonych do pracy rozwojowej na każdym z etapów realizacji projektu.

DIAGNOZA
Na etapie diagnozy potrzeb analizując wyniki całej badanej populacji odnotowaliśmy największe zaangażowanie na poziomie 87% wśród uczestników i 69% wśród bezpośrednich przełożonych uczestników szkolenia.
W niezależnie przeprowadzonym badaniu i ocenie poziomu posiadanych kompetencji przez uczestników, uczestniczy szkolenia i ich przełożeni w znamienitej większości określali poziom na równi. W ponad 70% grup szkoleniowych przełożeni określali kompetencje swoich podwładnych na poziomie niższym niż oni sami. Z kolei w pozostałych 30% grup szkoleniowych, uczestnicy ocenili niżej poziom swoich kompetencji aniżeli ich bezpośredni przełożeni.
Na dobre otwarcie procesu stwierdzamy zaangażowanie HR na poziomie 100%    Uśmiech

SZKOLENIE
Etap szkolenia „na Platformie PRO” ma na celu zabranie ze szkolenia i wyposażenie uczestników we wszystkie istotne narzędzia i materiały (podręcznik, handouty, prezentacje, bazę wiedzy, karty flipchart itd.) oraz umożliwienie przełożonemu zapoznanie się z materiałem, który posłużył do szkolenia jego podwładnego.
Z zaoferowanych uczestnikom możliwości pobrania materiałów szkoleniowych zamieszczonych na Platformie PRO skorzystało 97% uczestników szkoleń. Przełożeni uczestników szkoleń zadbali o poszerzenie swojej wiedzy na temat szczegółów merytorycznych szkolenia w 47% przypadków.
HR utrzymał swoje zaangażowanie również na tym etapie na poziomie 100%

WDROŻENIE
Etap wdrożenia, co warto zaznaczyć,  podczas całego procesu szkoleniowego jest przez nasze zespoły merytoryczne akcentowany jako najistotniejszy i najkorzystniejszy w całym procesie dla uczestnika i jego przełożonego.
Na tym etapie w odróżnieniu od diagnozy czy ewaluacji i zgodnie z ideą zaplanowania działań rozwojowych, umożliwiliśmy przełożonym wgląd w plany rozwojowe podwładnych w celu zaplanowania przez nich adekwatnego do potrzeb i planów podwładnego działań wspierających.
Pełną zaangażowania postawę prorozwojową zaobserwowaliśmy u 65% uczestników szkoleń kontynuujących swój proces rozwoju poszkoleniowego. Z poziomu przełożonego zaobserwowana przez nas aktywność sięgnęła poziomu 26%.
HR ponownie utrzymał swoje zaangażowanie na poziomie 100%

EWALUACJA
Etap ewaluacji jest chyba najbardziej wymagającym w procesie rozwoju. Na podstawie naszych obserwacji stwierdzamy iż główną trudność nie stanowi ilość czy zakres pracy rozwojowej a odroczenie procesu w granicach 1-3 miesięcy od szkolenia.
W stosowanej przez nas metodologii, ewaluacja jest oceną efektywności całego procesu rozwoju czyli szkolenia + wdrożenia. Odroczonej ewaluacji, której celem jest ocenienie na ile rozwijane na szkoleniu kompetencje zostały zaimplementowane w praktyce codzienności zawodowej, podejmuje się 30% uczestników szkoleń i 10% ich przełożonych.
HR na tym etapie wykazuje zaangażowanie na poziomie 88%.

W powyższej analizie przedstawialiśmy Wam dane obrazujące nastawienie do korzystania z narzędzi informatycznych i towarzyszące temu zaangażowanie w proces rozwoju uczestników szkoleń i ich przełożonych. Interpretację danych pozostawiamy po Waszej stronieUśmiech
Jeżeli zastanawiać się na ile tego typu narzędzia przyjęłyby się w Waszej organizacji, to na bazie naszego doświadczenia podpowiadamy, że w dogodnym dla firmy momencie na pewno tak przy dobrze zaplanowanym procesie szkoleniowym i komunikacji projektowej.
Gdybyście chcieli uzyskać więcej informacji lub podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami odnośnie systemów informatycznych wspierających procesy rozwojowe, serdecznie zapraszamy do kontaktu.